Τρίτη, 4 Ιουλίου 2017

Η ιδανική διατροφή για τον καύσωνα


Την περίοδο του καλοκαιριού αρχίζουν οι καύσωνες, οι οποίοι συχνά είναι έντονοι, ενοχλητικοί και πολλές φορές επιζήμιοι. Όλοι επισημαίνουν τους κινδύνους που κρύβει η έκθεση στην υψηλή θερμοκρασία, ιδίως όταν κυκλοφορούμε έξω.
Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία λένε και, πέρα από τους γνωστές τακτικές και μέτρα ασφαλείας, καλό θα είναι να φροντίσουμε τους μηχανισμούς αντιμετώπισης της ακραίας ζέστης στο ίδιο μας το σώμα. Πώς; Μα με την αρχέγονη διαδικασία της θρέψης, δηλαδή της τροφής!
Βλέπετε, το ανθρώπινο σώμα στον πυρήνα του δεν αντέχει θερμοκρασίες άνω των 42 βαθμών Κελσίου. Έτσι, όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος υπερβαίνει αυτούς, ο οργανισμός μας δεν μπορεί να προσαρμοστεί, άρα και να προστατευτεί.
Η ρήση του Ιπποκράτη «η διατροφή σου είναι το φάρμακό σου», επιβεβαιώνεται και εδώ. Άλλωστε, πέρα από τις γνωστές μεθόδους προφύλαξης (σκιερά μέρη, καπέλο, λευκά ρούχα, αποφυγή άμεσης έκθεσης στον ήλιο κ.α) λίγοι γνωρίζουν πως η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην προφύλαξή μας από την υπερθερμία και τις επιπτώσεις της.
Τα σημαντικότερα σημεία στη διατροφή σας που θα πρέπει να προσέξετε είναι τα υγρά, η σύσταση, το μέγεθος και η συχνότητα των γευμάτων, το αλάτι, η ασφάλεια των τροφίμων και φυσικά οι ίδιες οι τροφές. Δεν είναι τυχαίο πως η δυσφορία και το αίσθημα κόπωσης κατά τις ιδιαίτερα ζεστές θερινές ημέρες γίνεται εντονότερο μετά από ένα φαγοπότι…
Επιβάλλεται πρώτη και κύρια αυξημένη πρόσληψη υγρών, σε σχέση με το χειμώνα. Και αυτό διότι με τον καύσωνα αυξάνεται πολύ η θερμοκρασία του σώματος και, προκειμένου ο οργανισμός μας να το «ψύξει» δαπανά ενέργεια αλλά και νερό (ιδρώτας).
Σκεφτείτε λοιπόν το νερό του σώματος ως το «ψυκτικό» του μέσο, όπως π.χ. για μια μηχανή ντίζελ. Αναλόγως, κάθε άνθρωπος έχει τις δικές του ανάγκες σε νερό για τη διατήρηση των σωστών επιπέδων υδάτωσης. Πιο συγκεκριμένα, οι ανάγκες μας σε υγρά ανέρχονται σε 1ml υγρών / 1 θερμίδα πρόσληψης συν τις απώλειες από τον ιδρώτα.
Προτεραιότητα δίνουμε στο καθαρό, άοσμο και άγευστο νερό, δροσερό έως παγωμένο. Μπορούμε μάλιστα να συμπληρώνουμε την πρόσληψη υγρών με παγωμένο τσάι και φυσικούς χυμούς, πάντα με μέτρο (το τσάι έχει καφεΐνη και οι χυμοί θερμίδες).
Επίσης αρκετές θερμίδες και αμφίβολο αποτέλεσμα στη δίψα έχουν τα αναψυκτικά, οπότε τα επιλέγουμε σπανιότερα. Τέλος, η περίσσεια αλκοόλ προκαλεί αυξημένη διούρηση οπότε πιθανότατα θα σας αφυδατώσει. Ακόμα και ένα ποτήρι οινοπνευματούχου ποτού (π.χ.
μπύρα) μπορεί να είναι προς στιγμήν δροσερό και απολαυστικό αλλά αν συνδυαστεί με φαγητό, τελικά μάλλον θα σας ζεστάνει λόγω των θερμίδων του…Διουρητική δράση έχει και ο καφές, άρα και εκεί χρειάζεται σύνεση στην κατανάλωση.
Αποτελούν την ιδανικότερη επιλογή. Είναι πλούσια σε υγρασία (νερό), απαραίτητες βιταμίνες για την τόνωση και ενδυνάμωση του οργανισμού το καλοκαίρι (π.χ. Α, C, καροτένια κ.α.) και αναγκαίους για την υδατική ισορροπία ηλεκτρολύτες (π.χ. κάλιο, νάτριο, μαγνήσιο κ.α.). Οι τελευταίοι μάλιστα χρειάζονται συχνή αναπλήρωση στο σώμα μας, σε περιόδους καύσωνα. Έτσι, το καρπούζι (με μέτρο) ή το αγγούρι πέρα από νερό (95% περιεκτικότητα) και ιχνοστοιχεία θα μας δώσει λίγες θερμίδες ώστε να μην ζεσταθούμε με τη βρώση του, είναι εύπεπτο και περιέχει υδατάνθρακες (ήπια αύξηση γλυκόζης αίματος) ώστε να μας τονώσει και να μας ‘ξυπνήσει’ από το λήθαργο και την ατονία της υπερβολικής ζέστης.

http://el.ozonweb.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια: